
برچسبی که روی بستهبندی محصول یا در بعضی موارد روی خود محصول چسبانده میشود، بخشی از برندینگ و تبلیغات آن محصول است و در واقع چاپ لیبل، هویت یک محصول را به مشتری یا بیننده معرفی میکنند. مشتری با دیدن لیبل روی بستهبندی و خواندن اطلاعات محصول روی آن، برای خرید محصول راحتتر تصمیم میگیرد. یکی از کاربردهای مهم لیبل در ایران، چاپ برچسب برای آنلاین شاپ است.
به همین خاطر است که لیبل انواع مختلفی دارد که بعضی از آنها کارکرد تبلیغی و برندینگ دارند، و بعضی دیگر کاربرد اطلاعاتی و توصیفی. لیبلها معمولا با کاغذهای گلاسه یا کاغذ پی وی سی ( PVC ) چاپ میشوند. برچسب در سامانه چاپ آنلاین چاپاتو با چاپ افست به چاپ میرسد و به همین خاطر میتوانید با قیمت بسیار پایین، تعداد بسیار زیادی لیبل تهیه کنید. یک نمونه برچسب ارزان و با کیفیت در چاپاتو، لیبل سلفون براق است.
کاربرد لیبل
برچسبگذاری یا چاپ لیبل برای محصولات نقش مهمی در شناسایی و ارائه اطلاعات درباره محصول و برند شما به مشتریان دارد.
-
تعریف محصول و محتویات آن
شامل اطلاعات لازم درباره محصول، نحوه استفاده از آن، تاریخ تولید و انقضای آن، ترکیبات یا مواد تشکیل دهنده آن، هشدارهای مرتبط و همچنین اطلاعات لازم درمورد برند محصول است. این مورد از مهم ترین انواع کاربرد لیبل است.
-
شناسایی محصول
به مشتری کمک میکند محصول موردنظر خود را میان تعداد زیادی از محصولات مشابه و متنوع تشخیص دهد. در واقع مهمترین کاربرد لیبل، همین شناسایی محصول توسط مشتری از بین محصولات متنوع است.
-
دستهبندی محصولات
محصولات مختلف بر اساس ویژگیهای خاص خود دستهبندی میشوند تا نیازهای متفاوت مشتریان را برآورده کنند. پس یکی از انواع کاربرد لیبل، مشخص کردن دسته بندی هر محصول است.
مثال: شامپوها معمولاً برای موهای خشک، معمولی و چرب دستهبندی میشوند تا هر مصرفکننده بتواند بر اساس نیاز خود انتخاب کند.
-
کمک به تبلیغ و فروش محصول
برچسبگذاری میتواند تأثیر مستقیمی بر تصمیم خرید مشتری داشته باشد. طراحی زیبای لیبل روی محصولات، باعث جذب مشتری میشود که از مهمترین انواع کاربرد لیبل است.
مثال: درج عباراتی مانند "۲۰٪ تخفیف" یا "۱۵ هزار تومان تخفیف" بر روی بستهبندی چیپس میتواند توجه مشتری را جلب کند. ساختن کیو آر کد برای تبلیغ برند و چاپ آن روی برچسب هم بسیار کاربردی است.
-
رعایت قوانین و مقررات
برچسب بعضی محصولات باید مطابق با قوانین و مقررات هر کشور و بعد از دریافت مجوزهای چاپ لیبل باشد.
مثال: محصولات دخانیاتی ملزم به درج هشدارهایی مانند "سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است" روی بستهبندی خود هستند.
-
تشکر از خرید
بعضی از آنلاینشاپها، لیبل تشکر از خرید را در هنگام ارسال بسته پستی برای مشتری، کنار محصول یا روی جعبه میچسبانند. محتوای برچسب تشکر از خرید، معمولا شامل جملهای برای تشکر و همینطور نام و لوگوی آنلاینشاپ است. این کار هم حس خوبی به مشتری میدهد و هم با چاپ لوگو و نام کسب و کار یک تبلیغ مجدد برای شما انجام میشود. البته در کنار لیبل، تگآویز یا اتیکت هم توسط بسیاری از فروشگاهها یا آنلاینشاپها برای جذابتر شدن بستهبندی محصول، استفاده میشود.
مثال: محصولات دخانیاتی ملزم به درج لیبل هشدارهایی مثل "سیگار کشیدن دشمن سلامتی" روی بستهبندی خود هستند.
انواع لیبل
-
لیبل تبلیغاتی
اگر روی لیبل یک محصول فقط نام برند چاپ شود یا اطلاعات مربوط به کسب و کار مثل آدرس، شماره تماس، آیدی شبکههای اجتماعی و... به آن لیبل برندینگ یا لیبل تبلیغاتی گفته میشود. مثلا بعضی از آنلاینشاپها از برچسب کنار یا روی محصول خود استفاده میکنند تا لوگو یا آیدی صفحه فروشگاه خود را روی آن درج کنند. کاربرد لیبل تبلیغاتی همانطور که از نام آن مشخص است، تبلیغ کردن و معرفی برند شماست.
-
لیبل شفاف (شیشه ای)
بعضی دیگر از لیبلها برای استفاده روی بسته بندیهای شفاف هستند که به آنها لیبل شیشهای میگویند. لیبلهای شفاف معمولا روی بسته بندیهای شیشهای مثل بطریهای نوشیدنی قرار میگیرند. البته روی بسته بندیهای دیگری هم که نیاز است زمینهی خود بسته بندی یا ظرف دیده شود، قابل استفاده است.
-
لیبل توصیفی
یکی از انواع کاربرد لیبل، درج مشخصات محصول روی آن است. روی لیبل توصیفی، اطلاعات کوتاه و مختصری درباره ویژگیهای محصول مثل نحوه استفاده، روش نگهداری، نکات ایمنی و... چاپ میشود. این نوع برچسب برای محصولاتی به کار میرود که درجهبندی مشخصی برای آنها قابل تعیین نیست یا ویژگیهایی دارند که حتما باید روی محصول درج شود. دقت کنید که لیبل توصیفی معمولا اندازه کوچکی دارد تا اطلاعات لازم به صورت کاملا مختصر روی آن چاپ شود.
بعضی از آنلاینشاپها یا فروشگاهها از لیبل فیلتردار استفاده میکنند. به این صورت که قسمتهایی از برچسب، روکش ندارد تا امکان نوشتن با خودکار و رواننویس روی آن وجود داشته باشد. چون بخشی از اطلاعات لازم را مثل آدرس گیرنده یا... روی برچسب به صورت دستی مینویسند.
-
لیبل اطلاعاتی
بر روی لیبل اطلاعاتی، جزئیات کاملی درباره محصول چاپ میشود. این اطلاعات شامل روش استفاده، نکات ایمنی، نام تولیدکننده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام واسطه فروش و دستورالعملهای تکمیلی مربوط به استفاده از محصول میشود. درحالیکه روی لیبل توصیفی اطلاعات کلی و مختصر درباره محصول چاپ میشود، لیبل اطلاعاتی، حاوی حداکثر جزئیات ممکن از جمله کاربرد محصول، تولیدکننده و سایر مشخصات آن است. اگر نیاز باشد که اطلاعات به صورت دستی درج شود، از لیبل بدون روکش استفاده میشود تا در تمام قسمتهای آن امکان نوشتن با خودکار وجود داشته باشد
-
لیبل درجه بندی
حتما زیاد دیدهاید که یکی از انواع کاربرد لیبل، استفاده از آن به عنوان برچسب انرژی است. بعضی محصولات دارای برچسب درجهبندی هستند که نشاندهنده کیفیت آنهاست. این نوع برچسبگذاری، محصولات را بر اساس معیارهای مشخصی دستهبندی میکند و از واژهها، حروف یا اعداد برای نمایش درجه کیفیت استفاده میشود. حتما روی یخچالهای خود در منزل دیدهاید که برچسب انرژی در گوشه بالای یخچال چسبانده شده است. یا در محصولات غذایی مثلا کنسرو غذا ممکن است با درجات A یا B یا C برچسبگذاری شود، درحالیکه گندم بستهبندیشده میتواند دارای درجههای ۱، ۲، ۳ یا ۴ باشد. همچنین، بعضی شرکتها ممکن است از برچسبهایی مانند «خوب»، «خیلی خوب» و «عالی» برای مشخص کردن کیفیت محصولات خود استفاده کنند.
روی لیبل چه چیزهایی نوشته میشود؟
- نام و نشان تجاری (نام برند و لوگو)
- نام محصول
- توضیحات و ویژگیهای محصول
- تاریخ تولید و انقضای محصول
- مواد تشکیلدهنده و اطلاعات تغذیهای: برای محصولات خوراکی
- وزن یا حجم خالص
- اطلاعات تولیدکننده: ارائه مشخصات تماس و اطلاعات شرکت سازنده.
- علائم و گواهینامهها: تضمین کیفیت، ایمنی و استانداردهای محیطزیستی.
- بارکد و QR Code
- هشدارهای ایمنی و احتیاطی
- راهنمای مصرف و نگهداری
فرق لیبل با بستهبندی چیست؟
بسته بندی محصول، ظرفی است که محصول در آن قرار میگیرد؛ جنس ظرف میتواند کاغذ، نایلون، هاردباکس، شیشه و... انواع مختلفی از اجناس باشد. بستهبندی محصول باید حتما محافظت از محصول را در شرایط مختلف انجام دهد و از هرگونه آسیب به محصول جلوگیری کند. پس بستهبندی باید با جنس محصول و نیاز آن به محافظت، استحکام خوبی داشته باشد.
اما لیبل، برچسبی است که روی بستهبندی محصول یا حتی گاهی روی خود محصول چسبانده میشود. روی برچسب اطلاعات مرتبط با برند یا محصول چاپ میشود.
اصلیترین تفاوت لیبل با بستهبندی این است که بعضی محصولات ممکن است لیبل نداشته باشند، اما بستهبندی در تمام محصولات الزامی است. ضمن این که لیبل انواع مختلفی دارد که بعضی از لیبلها برای بعضی از محصولات مطابق قوانین کشور الزامی هستند و در صورت نبودن لیبل، به سلامت، اصالت یا قانونی بودن بعضی از محصولات باید شک کرد.
تأثیر چاپ لیبل محصول روی رفتار مشتری
از دیگر انواع کاربرد لیبل روی محصولات با ارائه اطلاعات مهم درباره محصول، تاثیر مثبت در تصمیمگیری مشتری است. شفافیت در نشان دادن اطلاعاتی مثل ترکیبات، روش استفاده یا مصرف، ویژگیهای زیستمحیطی و مزایای محصول، میتواند مشتریان را به خرید ترغیب کند. مصرفکنندگان اغلب محصولی را انتخاب میکنند که با ارزشها، سبک زندگی و نیازهای مرتبط با سلامتیشان همخوانی داشته باشد. و همینطور وقتی روی برچسب، راهنمای مصرف و نحوه استفاده از محصول به طور کامل درج شده باشد، مشتری هم اعتماد بیشتری به محصول و برند شما میکند، و هم تمایل بیشتری به خرید آن محصول خواهد داشت.
جدیدترین لیبلهای ترند بازار
سیستم برچسبگذاری روی محصولات دائما در حال تحول است و بعضی از مهمترین ترندهای اخیر شامل موارد زیر است:
- واقعیت افزوده (AR): تجربههای تعاملی از طریق اسکن برچسب با گوشیهای هوشمند.
- لیبل هوشمند: استفاده از کدهای QR و فناوری NFC برای دادن اطلاعات بیشتر به مشتری.
- مواد زیستتجزیهپذیر: بیشتر شدن استفاده از بستهبندیهای سازگار با محیط زیست برای کاهش اثرات منفی بر طبیعت.
نقش فناوری در لیبلگذاری محصولات
فناوری باعث تحولات زیادی در برچسبگذاری محصولات شده است، از جمله:
- چاپ دیجیتال: امکان شخصیسازی و انعطافپذیری بیشتر در طراحی برچسب
- کدهای QR: ارائه اطلاعات کاملتر درباره محصول و تعامل مستقیم با مشتری
- تگهای RFID: بهبود مدیریت موجودی و زنجیره تأمین برای ردیابی دقیق محصولات.
بهترین طراحی لیبل محصول
- سادگی و جذابیت: طراحی خوانا و قابلفهم با حفظ جذابیت بصری
- طراحی یکدست: استفاده از رنگها، فونتها و چینش هماهنگ در تمامی محصولات
- وضوح در نوشتار و تایپوگرافی: استفاده از فونتهای خوانا و مشخص برای اطلاعات روی برچسب
- سلسلهمراتب بصری مناسب: تاکید بر مهمترین اطلاعات مانند نام محصول و مزایا
چرا باید از لیبل روی محصولم استفاده کنم؟
- طراحی حرفهای لیبل و چاپ اطلاعات کامل و کاربردی مرتبط با محصول روی آن، باعث جلب توجه مشتری میشود.
- برچسب اصولی و درست، میتواند فروش محصول را بیشتر کند یا حتی برچسب نامناسب تاثیر منفی روی فروش خواهد داشت.
- علاوه بر تأثیر بر فروش، برچسبها نقش مهمی در اطلاعرسانی، دستهبندی محصولات و رعایت مقررات قانونی ایفا میکنند.
انواع چسب لیبل
دو تا از پرطرفدارترین متریال برای استفاده در انواع چسبهای لیبل، اکرلیک و اکرلیک پایه آب هستند. اگر محصول شما عمر طولانی دارد و نیاز دارید که لیبل روی آن به صورت دائمی چسبیده باشد، از لیبل با چسب اکرلیک استفاده کنید. اما اگر محصول شما عمر چندان طولانی ندارد یا نیاز به ماندگاری زیاد برچسب روی محصول ندارید، اکرلیک پایه آب به درد محصول شما میخورد که فقط در محیط های خشک استفاده میشود.
هر لیبل مناسب چه محصولی است؟
برای اینکه بهترین لیبل را برای محصول خود انتخاب کنید و بیشترین استفاده را از کاربرد لیبل ببرید، باید اول به چند سوال پاسخ دهید:
- لیبل را دقیقا در کجا و روی چه جنس محصولی استفاده میکنید؟
- برچسب در معرض چه آسیب هایی قرار خواهد گرفت؟ رطوبت؟ خط و خش؟
- باید لیبل شما به صورت دائمی روی محصول باقی بماند؟ یا جدا شدن آن اشکالی ندارد؟
- قالب یا فرم لیبل قرار است ساده باشد یا میخواهید به فرم دلخواه خود آن را چاپ کنید؟
- طراحی لیبل شما طرح مینیمال و ساده دارد یا با رنگهای مختلف و طرح شلوغ طراحی شده است؟
حالا متناسب با نوع ویژگیهای هر برچسب که در بالا گفته شد و همینطور پاسخی که به سوالات دادهاید، بهترین برچسب مورد نظرتان را انتخاب کنید.
طراحی لیبل
مرتبط با محصول
حتما محصول خود را به طور کامل برای طراح خود معرفی کنید. حتی اگر امکان پذیر است نمونه محصول را به دست طراح برسانید تا از نزدیک و از تمام زوایای محصول را ببیند و آن را لمس کند. گاهی با دیدن محصول، فرم، رنگ یا ویژگیهای آن ایدههای خلاقانهای برای طراحی لیبل به ذهن طراح میرسد.
لیبل دو زبانه
از دیگر انواع کاربرد لیبل، استفاده برای محصولاتی است که به کشورهای مختلف صادر میشوند. بسیاری از برندها، لیبل محصول خود را به صورت دوزبانه یعنی فارسی + انگلیسی، چاپ میکنند. توجه داشته باشید که این کار فقط برای محصولات صادراتی نیست. چون ممکن است محصول شما به خارج از کشور هم صادر نشود، اما مشتریان غیر بومی داشته باشید که به زبان کشور شما مسلط نیستند. لیبل دوزبانه هم به مشتریان غیر بومی برای شناخت محصول شما کمک میکند، و هم رسمیت و اعتبار محصول شما را بسیار بیشتر میکند.
تصاویر با کیفیت
کیفیت تصویر روی برچسب یا کیفیت رنگهای چاپی روی آن، خیلی بیشتر از چیزی که شما تصور میکنید روی نگاه مشتری به محصول تاثیر دارد. بهخصوص وقتی محصول شما در قفسه یک فروشگاه یا هایپر بزرگ و در میان انواع متنوعی از محصولات با رنگ و لعاب زیاد باشد. اینجاست که برچسب روی محصول نقش خود را ایفا میکند و با کیفیت بالا و طرح زیبای خود، محصول شما را جلوی چشم مشتری میآورد.
فونت مناسب
فونت روی برچسب را متناسب با طراحی و البته نوع محصول خود انتخاب کنید. گاهی فونت فانتزی مناسبتر است و گاهی فونتهای رسمی و اداری. نکته مهمتر این است که فونت شما در میان طراحی و رنگ زمینه برچسب، خوانایی کامل را داشته باشد و مشتری برای خواندن آن نیاز به زحمت و دقت اضافی نداشته باشد.
سایز متناسب
در صورتی که محصول شما ابعاد بزرگی دارد، استفاده از برچسب با سایز کوچک فایده زیادی ندارد و عملا به چشم نمیآید. برچسب باید حتما اندازهای متناسب با اندازه محصول داشته باشد. اگر محصول شما اندازه کوچکی دارد هم به هیچ عنوان نباید برچسب خیلی بزرگ استفاده شود تا تمام محصول یا بستهبندی محصول را بپوشاند.
نظرات کاربران
0 دیدگاه