
سایز مناسب تراکت، تأثیر زیادی بر جلب توجه افراد و اثربخشی تبلیغات دارد. در این مقاله از سامانه چاپ آنلاین چاپاتو، به بررسی انواع سایز تراکت، جنس کاغذ مناسب، و نکات مهم در انتخاب سایز مناسب برای نیازهای مختلف تبلیغاتی خواهیم پرداخت. در همین زمینه قبلا انواع سایز کارت ویزیت را هم بررسی کردهایم.
سایز تراکت |
ابعاد |
مناسب برای |
A4 |
210 × 297 میلیمتر |
تبلیغات حرفهای، نمایشگاهها، آگهیهای اطلاعاتی |
A5 |
148 × 210 میلیمتر |
توزیع در مکانهای شلوغ و بازار |
A6 |
105 × 148 میلیمتر | تبلیغات سریع و مختصر و توزیع در مترو یا ایستگاه اتوبوس |
B4 | 250 × 353 میلیمتر |
نمایشگاهها، تبلیغات برجسته |
B5 |
176 × 250 میلیمتر | تبلیغات عمومی در فروشگاه، پاساژ و... |
B6 | 125 × 176 میلیمتر |
تبلیغات کوچک و سریع، مناسب برای توزیع در مکان های شلوغ |
تراکت چیست؟
تراکت یک برگه چاپی است که معمولا در سایزهای کوچک چاپ می شود و برای تبلیغ محصولات، خدمات، رویدادها و ... استفاده میشود. تراکت در مکانهای شلوغ مثل بازار، ورودی فروشگاه یا پاساژ، یا گاهی درب منازل توزیع میشود. هدف اصلی توزیع تراکت این است که مردم در نگاه اول، جذب تراکت شوند و تمایل به خواندن آن داشته باشند. پس طراحی حرفهای تراکت و انتخاب بهترین سایز تراکت بسیار مهم است. ضمن اینکه اگر برای تبلیغ کسب و کار خود، بهترین سایز تراکت را انتخاب نکنید، فرد رغبتی برای خواندن متن تراکت شما نخواهد داشت. در طراحی تراکت مهم است که حتما پیام اصلی خود را به سرعت به مخاطب منتقل کنید، تخفیف، فروش ویژه، قیمت ارزان، کیفیت درجه یک، ضمانت بازگشت کالا و... هر آنچه در این زمینه میخواهید اعلام کنید را در سریعترین و کوتاهترین زمان به مخاطب بگویید!
اهمیت انتخاب سایز مناسب برای تراکت
انتخاب بهترین سایز تراکت تأثیر زیادی بر جذب مخاطب و اثرگذار بودن تبلیغات دارد. سایز تراکت باید با هدف تبلیغاتی و البته محل توزیع هماهنگ باشد. برای مثال، اگر تراکت شما قرار است در خیابانها و در دست مردم پخش شود، سایز کوچکتر ممکن است مناسبتر باشد، اما اگر قرار است تراکت در نمایشگاهها یا مکانهای اداری توزیع شود، سایزهای بزرگتر هم به کار میآیند.
تأثیر سایز تراکت بر تبلیغات:
- جلب توجه بیشتر: تراکتهای سایز بزرگ اطلاعات بیشتری را در خود جای میدهد و توجه بیشتری را هم جلب میکند.
- آسان بودن توزیع و در دست گرفتن: تراکت سایز کوچک به خصوص در این روزگار که افراد با وجود تبلیغات آنلاین در زمان کوتاه، حوصله کمتری برای خواندن متنهای طولانی دارند، بسیار موثر است. ضمن اینکه برای توزیع راحتتر است، و افراد بعد از گرفتن تراکت، به خاطر سایز کوچک، آن را به زوی دور نمیاندازند.
انواع سایز تراکت و کاربردهای آنها
-
A4 (210 × 297 میلیمتر)
مناسب برای توزیع در نمایشگاهها، کنفرانسها و محیطهای اداری. معمولا این اندازه تراکت برای تبلیغات برندهای بزرگ استفاده میشود.
نمونه تراکت ارزان که در چاپاتو با سایز A4 به چاپ میرسد، تراکت تحریر 80 گرم است.
-
A5 (148 × 210 میلیمتر)
این سایز مناسب برای توزیع در فروشگاه، بازار، مال، پاساژ و... است. رایجترین و پراستفادهترین سایز تراکت در ایران، سایز A5 است.
-
A6 (105 × 148 میلیمتر)
کوچکترین سایز، مناسب برای توزیع در مکانهای شلوغ مثل مترو یا ایستگاههای اتوبوس. این سایز برای تبلیغات مینیمال و ساده و آگهیهای مختصر که نیاز به کمترین فضا دارند، استفاده میشود.
یکی از تراکتهای کاربردی که در همین اندازه چاپ میشود، تراکت تحریر 80 گرم با سرچسب A6 است.
-
B4 (250 × 353 میلیمتر)
اندازه بزرگتر از A4، مناسب برای تبلیغات برجستهتر و استفاده در محیطهای بزرگ. این اندازه تراکت معمولا برای تبلیغاتی استفاده میشود که هم شامل متن و هم شامل تصاویر می شود.
این سایز تراکت میتواند توجه بیشتری جلب کند و مناسب برای نمایشگاهها و تبلیغات خاص است.
تراکت گلاسه 170 گرم گروه B از تراکتهای با کیفیتی است که در ابعاد B6 قابل چاپ است.
-
B5 (176 × 250 میلیمتر)
سایز بین A4 و A6، برای تبلیغات عمومی و اطلاعرسانی استفاده میشود. مناسب برای نمایشگاهها و توزیع در مکانهای عمومی با حجم متن و اطلاعات متوسط است.
یکی از تراکتهای قابل چاپ در سایز B5 ، تراکت تحریر 100 گرم گروه B میباشد.
-
B6 (125 × 176 میلیمتر)
کوچکتر از A6، مناسب برای توزیع در مکانهای شلوغ و تبلیغات سریع. این سایز ایدهآل برای تبلیغات ساده و مینیمال است که نیاز به فضای کمتری دارند.
تراکت گلاسه 135 گرم گروه B ، از تراکتهای با ضخامت بالا در چاپاتو است که در اندازه B6 هم قابل چاپ است.
جنس کاغذ تراکت و تأثیر آن بر کیفیت چاپ
کاغذ تراکت و کیفیت آن، نقش مهمی در کیفیت چاپ و ماندگاری آن دارد. نوع کاغذ تراکت را متناسب با بودجه و البته نوع تبلیغات خود انتخاب کنید.
گلاسه
-
مقاومت خوب نسبت به رطوبت
-
براق، کاغذ لطیف، تصاویر شارپ، رنگهای زندهتر
- فروشگاه پوشاک، کیف و کفش، قنادی، لوازم آرایشی و بهداشتی، کافی شاپ و...
تحریر
-
استحکام معمولی
-
کاغذ معمولی بدون سطح براق، قیمت ارزان، چاپ با کیفیت خوب، برای متن و طراحی ساده
- تعمیرگاه ماشین، میوه فروشی، تعمیرات موبایل، قالیشویی و خشکشویی، لوازم الکتریکی و...
کرافت
-
کاغذ بافتدار، حس نوستالژی و کلاسیک
- رستوران، کترینگ، فروشگاه محصولات ارگانیک، فرش فروشی، عطاری و...
نکات مهم در طراحی حرفهای تراکت
طراحی حرفهای تراکت باید باعث جلب توجه مخاطب و درک سریع پیام آن شود.
- عنوان برجسته: در ابتدا از عنوانهای بزرگ و جذاب استفاده کنید.
- تصاویر مرتبط: تصاویر باید با پیام تبلیغاتی همخوانی داشته باشند. در صورت امکان تصویر محصول یا تصویر محل کسب و کار خود را برای اعتمادسازی بیشتر، روی تراکت درج کنید.
- اطلاعات تماس: شماره تماس، آدرس محل کار یا لینک وبسایت و شبکه اجتماعی باید در قسمتی از تراکت قرار بگیرد که کاملا در دید مخاطب باشد.
جمع بندی
انتخاب بهترین سایز تراکت بهطور مستقیم بر اثرگذاری تبلیغات تأثیر میگذارد. سایز تراکت باید متناسب با هدف تبلیغاتی، مکان توزیع و مخاطب هدف باشد. همچنین، انتخاب جنس کاغذ و چیدمان درست اطلاعات میتواند به بهبود کیفیت و اثربخشی تبلیغات کمک کند.
لورم ایپسوم متن ساختگی
بعد از چندین هفته بررسی تصمیم به خرید این مدل از ماشین لباسشویی گرفتم ولی متاسفانه نتونست انتظارات منو برآورده کنه . دو تا ایراد داره یکی اینکه حدودا تا 20 دقیقه اول شستشو یه صدایی شبیه به صدای پمپ تخلیه همش به گوش میاد که رو مخه یکی هم با اینکه خشک کنش تا 1400 دور در دقیقه میچرخه، ولی اون طوری که دوستان تعریف میکردن لباسها رو خشک نمیکنه .ضمنا برای این صدایی که گفتم زنگ زدم نمایندگی اومدن دیدن، وتعمیرکار گفتش که این صدا طبیعیه و تا چند دقیقه اول شستشو عادیه.بدجوری خورد تو ذوقم. اگه بیشتر پول میذاشتم میتونستم یه مدل میان رده از مارکهای بوش یا آ ا گ میخریدم که خیلی بهتر از جنس مونتاژی کره ای هستش.
لورم ایپسوم متن ساختگی
لورم ایپسوم متن ساختگی
لورم ایپسوم متن ساختگی